Iniciación al arte postal 
El Taller de Zenón - Enlace con página principal
Mail-Art Initiation

 
INICIACIÓN al ARTE-CORREO o ARTE POSTAL
    Es a menudo sorprendentemente difícil decir cuando la historia de un periodo específico o movimiento empieza o  indicar a una persona que podría ser  representativa de su comienzo. Los mismos problemas ocurren con el fenómeno del Arte Postal (Mail-Art=MA). 
    En 1962 Ray Johnson funda su Escuela de Correspondencia de Nueva York  . Pero al mismo tiempo a muchos otros les gusta Arman, Klein, Flynt, Rauschenberg,  etc... y la Tendencia  Fluxus (grupo) con Ben Vautier, George Brecht, Joseph Beuys, Robert Filliou, Ricardito Higgins, June Nam Paik, Daniel Spoerri, George Maciunas,... los sellos, sellos de caucho, escritos, cartas o tarjetas postales . Aunque había eventos notables al principio de este siglo -  Futurismo, Dada, Bauhaus, Surrealismo, etc. – que hicieron uso del medio postal para los propósitos artísticos, sólo desde los plateados setenta realmente se ha entendido la innovación y las posibilidades múltiples del Arte Postal. Es entonces cuando el término Arte Postal probablemente se ha usado por primera vez . 
¿Qué es Arte Postal? Es una cuestión compleja definir el término Arte Postal, porque se usa con más de un significado. Se refiere a una forma de arte multilateral. Pero es necesario saber el significado de la estructura del arte - correo para entender designaciones extensas. 
 
A. La estructura del MA incluye una nueva circulación del arte. Esta red internacional de centenares de artistas no distribuye sus trabajos vía  galerías oficiales, sino  por correo. La estructura del MA está principalmente basada en el servicio postal internacional. Principalmente, porque MA necesariamente no depende del servicio postal, ej. uno puede enviar  su correo vía palomas-mensajeras.... Pero el sistema postal administrativo  con sus acuerdos internacionales (W.P.U.) es por supuesto el servicio más capaz. Llega a los  lugares administrativos más remotos en el mundo. 
Hay más de una razón por la qué esta alternativa MA empezó circulando: disgusto con la política de arte y las galerías principales, la necesidad de ensanchar la función artística del artista, tomando parte en proyectos internacionales, publicaciones y exhibiciones sin un jurado y sin hacer demasiadas concesiones. 
¡Ésta puede ser la manera de proteger la red contra corrupción. El todo es más que sus partes! La red de MA  no existe. Hay circuitos pequeños diferentes. Cada lista de envíos comprende un circuito. Cuando alguien está hablando sobre la red  de MA , está hablando sobre todos esos circuitos juntos. El más sencillo circuito es el circuito del hombre: alguien que se envía su arte - correo, como yo a veces hago. 
 
B. El término "Arte Postal" y su relación con la estructura alternativa . Cuando la libertad es un principio básico, no es fácil  indicar cualquier límite. Por consiguiente es inútil dar normas estrictas para juzgar cuando algo podría ser falso o real MA. Si un trabajo puede ser clasificado bajo el título MA no sólo depende de sus calidades estéticas, sino también - o sobre todo - de las intenciones informativas, comunicativas y culturales incluidas en el envío del propio trabajo. Uno puede dudar por ejemplo, si esas personas que sólo usan la red como un medio de publicidad consideran su trabajo mandado por correo como Arte Postal. Pero el propósito dado a un trabajo específico no siempre es obvio. 
La comunicación por el método postal es por consiguiente una cuestión compleja. La falta de una definición exacta de MA tensiona su situación ambigua: su fuerza y  su debilidad, su fuerza debido a la libertad enorme sólo limitada por el  elemento postal o envíos por correo (en el significado más ancho de la palabra), su debilidad debido a la imposibilidad para identificar un trabajo como MA. Puede ser por consiguiente significante perfilar una posible - temporalmente -  clasificación de MA. 
 
Clasificación de Arte Postal 
1. La Red de Arte Postal Vista Anteriormente 
 
2. Objetos de Arte Postal 
El material usado en MA no es la cosa más importante. La comunicación es el punto principal (siendo comprendido por idioma, señales, materiales, las ideas, símbolos,...). Casi cada objeto puede ser elemento - el vehículo - de comunicación y ser enviado por correo, el último ser un trans-medio. 
Unos ejemplos (además de los objetos arriba mencionados): las cartas, sobres, olores, dibujos, material impreo, fotografías, películas, diapositivas, microfilm-contadores,  notas, pegatinas,  etiquetas, monedas,  insignias, carteles,  etc. Todos los artistas- correo usan (algunos de) estos objetos para su comunicación. 
 
3. MA Tarjetas postales 
Pueden ser únicas o múltiples tarjetas postales diseñadas (creadas) por el M-artista, collages de tarjeta postal, . Pueden enfatizarse actividades políticas (Vea B. Jesch, Klaus y Rolf Staeck) o personalmente las impresiones, experiencias conceptuales, etc. (Ej. P. Ciani, D. Ciullini, G. Martina, R. (Wolf) Rehfeldt, U. Gîbel, T. Ulrichs, K. Groh, J. Olbrich, E. Walsh, Skooter). 
 
4. MA Papel 
Se fabrica  papel de arte (hecho a mano ) para el papel de cartas, libros, sobres,... Ej. por Tane y Crackerjack Kid (Chuck Welch). 
 
5. MA Sellos 
Desde el principio del arte el sello de arte ha circulado en la escena de acción artística. Primero fué una posición especial, pero gradualmente se ha vuelto una MA actividad. Uno no debe confundir  el sello de arte o  sellos trabajados  con los sellos postales oficiales. 
W. Kotte divide los sellos de arte como sigue: 
a. Pintura postal 
Éstos son unicas (opuesto a los múltiples), y es un tipo de pinturas de  miniatura, ej. Joe Smith, Donald Evans, Dana Atchley. 
b. Sellos Socialmente Comprometidas 
El término ya lo dice, ej. W. Farley, H. Savage, L. Spiegelman, R. Avery, E-A Vigo
c. Fluxus y Neo Dadastamps 
La tensión de estas tendencias en el aspecto comunicativo y conceptual, ej. K. Friedman, R. Watts, V. Baroni, E.F. Higgins III, D. Boyd, J.W. Felter. 
d. Sellos Ficticios 
Son alternativos, pseudo o plagiados sellos de las estampillas oficiales, ej. Yves Klein y Allen Jones. 
e. Sellos del Ego 
Se usan para la auto-glorificación y auto-relativización intercambiable. Ej. G.A. Cavellini, P. Below, C. Pittore, L.T. Chew, E.F. Higgins III, E. Tot, B. Porter, A. de Araujo. 
f. El Grupo más Grande 
Esto se refiere a los sellos en que todos los tipos anteriores se entremezclan, posiblemente con otros elementos, ej. A. Igloo, D. Drummond-Milne, A. Fallico, R. Maggi, Dogfish, B. Talpo, S. Helmes 
 
6. Sellos de Caucho 
El sello de caucho usa y/o recicla los sellos oficiales de caucho. Una combinación de (5) y (6) es el sello de caucho en  forma de sello postal. Los mailartistas usan el sello de caucho caucho y se aplica los objetos diferentes o en revistas , ej. Stampedition "Ruimte Z"; la Revista de Estampa-arte (Abracadada - W.Gaglione - Dadaland); Stampola (G. Serpa); Rubberstampmadness (J.K. Miller y J. Thompson). 
Las tales revistas de sellos se realizan  a menudo como sigue. Cada artista contribuyente envía  100 o 400 (dependiendo de la edición)  copias del mismo-sello idénticas al editor(s respectivo). Luego éste compone los números; eso hace  100 o 400 números. El número de páginas depende del número de contribuyentes. El mismo procedimiento a veces se usa para otras MA revistas. Ej. Arte Postale!, Bambu, Care, Rubberstamp artists are: G. Brett, J. Van Geluwe, Ko de Jonge, R. Joseph, P. van Dijk, B. Olbrich
 
7.  Copyart
Arte de la fotocopia o arte sin  original. Una parte importante de él es la xerografía o arte de correo de fotocopia. El copyart es una forma de arte instantáneo y proporciona un método rápido para conseguir múltiples, coloreado o en negro y blanco, pero también permite tarjetas de copyart, agrandamientos,  reducciones, degeneraciones, arte del cuerpo, movimientos de la copia,... Algunas revistas de copyart : Elektrographics, I.S.C.A., etc. Artistas: ej. B. Gaglione, B. Cleveland, R. Avery, C. Burch, L. Levine, G. Lloyd, L.F. Dutch, S. Luigetti, A. Banana, L. Odes Neaderland, C. Stetser, E. Morandi
 
8. Libros de Artista (Artists'Books) 
Libros hechos por artistas. El libro se usa como un medio de auto-expresión , como lienzo para el pintor. Bookworks =objetos- libro (el libro como un objeto de arte), libros esculturales, libros - agujero, libros- acordeón , libros transparentes, libros trenzados, el chapbooks (libros parientes), cuadernos, flipbooks, cuadernos de bosquejos, el arte de la copia reserva y reciclado de libros viejos, la actuación reserva, libros concretos, álbumes de la fotografía, libros de la sombra, libros jaspeados,... 
Una multiplicidad de técnicas existen: (únicos y  ediciones múltiples) el hecho a mano  (desfiló bookworks, (cuero) los encuadernados, libros de sellos de caucho, bookforms plegado,...); los libros impresos (auto-publicados, prototipos, las ediciones pequeñas, prensas pequeñas,...) las publicaciones de la microficha; fotocopia; fotografías; libros de  litografía; etc.  Páginas hechas de fieltro, vidrio, arcilla, acera, vinilo, cuero, papel  hecho a mano,... 
El envio de los libros de  artista probablemente ha contribuido al desarrollo de la red de Arte Postal. Ej. G. Ruch, Carl Andre, N. Frangione, B. Danon, M. Bentivoglio, H. Gajewski, R. Huegli, G.A.C., H. Huisman, S. Lewitt, A. Heibel with the group KLAB, SAAB (Swedish Archive of Artists's books - L. Eriksson). Lectures on artists' books: E.g. J. Hoffberg.. 
 
9. Graffiti MA 
Graffiti MA es una contradicción, cuando nosotros usamos el término graffiti tiene el significado del arte sobre pared , arte de la ciudad o comunicación del mural. ¡Graffiti MA son fotografías de graffity, garabateado en  papel, tarjetas postales,  cartas, sobres,... y enviado por correo! Graffiti MA es trabajo de estudio. 
Algunos grupos de Graffiti son: National Graffiti Artists (founded by J. Pelsinger); Soul Artists; U.G.W. (United Graffiti Writers); Fabulous 5; etc. Writers: Metallic Avau, Henk Fakkeldij, Ben, T. Ulrichs, M. Wauthoz,... Graffiti Magazine: Aerosol (Metallic Avau - V. Wynants).
 
10. MA y Semi MA Revistas 
Hay muchos tipos diferentes. Ellas pueden ser editadas por un artista. Algunos boletines de noticias  pueden ser consideradas como reales MA revistas - principalmente si quieren ser  informativas. Like Umbrella (J.A. Hoffberg - E.E.U.U.). Arte Postale! es totalmente diferente y de algún modo relacionado con los Undergroundmagazines , es editado por V. Baroni. También muy conocido es Commonpress, basado en el concepto de P. Petasz. Cada número es editado por un M-artista diferente y versa sobre un tema diferente o proyecto (Vea 17). Otros son Sphinx (J. Juin - France); Rubber (A.V. Barneveld & C. Goulard - Holland); Care (B. Boumans - Holland); Bambu (U. Giacommuci - Italy); Casablanca (C. Bourseiller - France); The 80's (J. Kramer - Germany); Libellus (G. & A. Schraenen - Belgium); Formular Press (N. Lomholt - Denmark); Sema-Cahier (P. Franzen - Holland); Eat it up (T. Patrick - U.S.A.); Original Art Magazine (G. Bini & L. Grimaldi - Italy); Collective Farm (Gerlovins - U.S.A.); Xeropost (S. Polsky - U.S.A.); K.S.-Magazine (Jupitter-Larsen - U.S.A.);Art/Life (J. Cardella & P. Fish - U.S.A.); Correspondence Life (R. Howard - U.S.A.). 
 
11. Poesía MA - la Literatura MA 
MA no se restringe al campo de artes  plásticas. Esta forma de MA principalmente difiere de la tradicional (visual)  poesía y literatura a propósito de su distribución. Ej. J. Blaine, G. Criel, E. Minarelli, R. Kostelanetz, R. Summers, P. Simoni, D. Daligand, A. Partum, etc. 
Revistas: ej. Fetiche Journal (W. Gaspari); Dismisura (G. Fontana); Anterem (F. Ermini); Verticalismo (S. Commercio); Theatre du Silence (G. Guerini).
 
12. Audio - y  Correo-arte Video 
 Audio - y obra de Video-arte son una parte importante en MA,  ej. relacionado a los conceptos de audio, poesía legítima, poesía, drama- audio, actuaciones,. Video original - y cassettes del audio, individual, etc.  son todos distribuidos por correo. Audio MA incluye personales (cassettes legítimos) así como cassettes colectivos o archivos de artistas. Para el audio MA- proyectos se ponen sendings individuales en un cassette reproducido y se distribuyen. Ej. Trax en Italia y VEC Audio Intercambio en Holanda, Italia, Alemania, E.E.U.U., 
 
13. Tiendas de Libros
Principalmente especializado en los libros de artistas (Vea 8), el ej. Printed Matter (U.S.A.); Other Books and So On (Holland); Art-Metropole (Canada); etc. 
 
14. MA Archivos y Listas -correo
Muchos M-artistas tienen un MA archivo y una lista del envío. Éste es el resultado de su correspondencia con otros artistas o de la realización de una muestra, un MA proyecto o una MA- publicación. Es necesario ordenar, clasificar, sistematizar ..., el ...Mail-art es administración! 
Ej Jean Brown Archive (U.S.A.); Contart Bureau (Germany); Artpool (Hungary); CDO (Italy); Studio 79 (Italy); 42.292-The Administration Centre (Belgium); etc.
 
15. MA Conferencias - Reuniones 
Reflexiones sobre el ser y los significados del MA, contemplaciones sobre los abusos en la red...   Ej. L. Spiegelman, R. Crozier, U. Carrion, V. Baroni, Tane,  etc.. . La  primera conferencia  internacional MA se anunció en el Centro de Recursos de Imagen en Cleveland (Ohio) de 1 a 10 april 1983 (Org. Harley). 
 
16. MA Actuaciones 
Arte-actuación con relación a MA proyectos. Ej. MIT, Lomholt, Winter, (Aeropus) G. Schraenen, xeroperformances by P. Brusky, etc. 
 
17. MA Proyecto 
Éste puede ser un  tema simple o uno complejo  para una  MA- muestra o una MA-publicación. 
Un MA- proyecto es principalmente un proyecto colectivo (ej. el W.A.A.  Atlas-proyecto con 459 participantes de 46 países diferentes - G. Bleus). 
Pero el proyecto también puede ser  individual; por medio de una dirección no-existente uno envía una carta - o una postal  - a una persona "X" con "X" mencionada como el remitente. Ninguna cooperación directa del otro artista se necesita - sólo la ayuda de  carteros y empleados. 
Es casi imposible conseguir un cassette, revista o catálogo de un MA-proyecto a menos que uno haya tomado parte en él. Éste podría ser un problema para aquéllos que sólo quieren tener el material porque  están interesados en él. Pero por otro lado  pueden tener la experiencia emocionante del contacto postal con muchas personas. 
 
18. MA muestras 
Las exhibiciones de MA objetos, tarjetas postales, sellos, anuncios, ideas, etc., conectadas o  no con un cierto tema o proyecto. Puesto que algunos arte-coleccionistas o arte-distribuidores intentan abusar de él, la organización de una muestra debe tener  ciertas condiciones, ej. ningún jurado, ninguna contribución financiera (ninguna cuota), ningún retorno de envíos. Cada contribución se exhibe y un catálogo y/o lista de los participantes se envía a cada artista contribuyente. Cuando una invitación a una MA- muestra no reúne estas condiciones mínimas, los artistas no acuden a  él  (en teoría!) o convocan al boicot de la muestra. 
 
Conclusión 
Yo he evitado dar una definición absoluta del término Correo-arte para darle una oportunidad de desarrollarse cuidadosamente. 
Sin embargo, aquí hay  una definición administrativa de MA: 
El correo-arte es un  envío postal que contiene  MA objetos, MA tarjetas postales, MA sellos,  arte del sello de caucho, arte de la copia, MA papel,  libros de artista, MA revistas, MA catálogos,  poesía MA, literatura MA, audio - y video MA, MA libro , MA archivos, envio  por correo de listas, MA invitaciones, MA conferencias, reuniones y conferencias,  graffiti MA, MA actuaciones, MA proyectos, MA temas, MA muestras, M-artistas ...and  la red MA. 
 
   Aunque ya se ha mencionado (en 1) podría ser útil repetir que el MA no puede limitarse al servicio postal oficial. Por consiguiente la frase de MacLuhan El Medio es el Mensaje podría entenderse mal. Cartas en botellas, atadas  a globos o cohetes  espaciales destinadas para otros planetas; escribiendo en el aire con humos de la descarga de aviones; la transmisión de mensajes entre las tribus africanas por tamtam o telegrafía - éstos son todos  tipos diferentes de correspondencia usados de manera especifica. 
El uso específico de estos medios de comunicación probablemente se define según el propósito al que ellos se aplican. Esto es lo que da su propio carácter al Correo-arte. 
También típico del MA es la manera fácil de cruzar fronteras sin dificultad (si las reglas postales oficiales se respetan y la carta o el paquete no parece o desprende un olor peligroso). La actitud crítica se importa y se exporta, sin embargo el sistema social puede ser dictatorial. Así es cómo la crítica social puede desarrollarse dentro del MA. Es más, puede empezarse un diálogo entre los seguidores de las corrientes políticas más divergentes. MA no es una ideología roja, negra o azul. Es un intercambio internacional de arte, ideas y amistad, un instrumento humano de comunicación. Pero es inútil hacer del MA  un movimiento romántico; la respuesta que uno recibe de los otros es proporcional a la energía y el tiempo que uno ha gastado en sus propios envíos. 
Finalmente para salvaguardar una base para el intercambio honrado de ideas y proyectos, es muy importante excluir a cualquiera que quiere aprovecharse del sistema de Correo-arte. 
Para que el movimiento puede seguir durante años y años. ¡Siga enviando por correo! 
P.D. Este texto ya se ha publicado en holandés como el prospecto que acompañaba la muestra de MA en el Centro Cultural De Warande en Turnhout (Bélgica) al final de 1981. Es una introducción (por consiguiente incompleto) al Correo-arte. Mis disculpas a: K. Baik, S. Cho, W. Darnell, G. Deisler, S. Durland, John Evans, K. Kato, D. Maillet, G. Marx, P. Munoz, R. Parmova, M. Spaturu, J. Supek, A. Yada y tantos otros por no mencionar todos los nombres... 
 
-------------------------------------------------------------------------------- 
The Administration Centre - 42.292 / mail-art archive / Guy Bleus
P.O.Box 43/3830 Wellen/Belgium
Phone & fax : (+)32-12-74.14.15 (night and day)
E-mail address : gb@pophost.eunet.be
 
 

  MAIL-ART INITIATION 

It is often surprisingly difficult to say when the history of a specific period or movement starts or to indicate one person that might be representative for its start. The same problems occur with the phenomenon of Mail-Art (M-A). In 1962 Ray Johnson founds his New York Correspondence School. But at the same time many others like Arman, Klein, Flynt, Rauschenberg, etc... and the Fluxus Tendency (group) with Ben Vautier, George Brecht, Joseph Beuys, Robert Filliou, Dick Higgins, Nam June Paik, Daniel Spoerri, George Maciunas,... included stamps, rubber-stamps, writings, letters or postcards in their work. Although in the beginning of this century there were remarkable events - of Futurism, Dada, Bauhaus, Surrealism, etc. - that made use of the post medium for artistic purposes, it is only since the silver seventies that the innovation and the multiple possibilities of Mail-Art in reference with the postal service have been really understood. Since then the term Mail-Art has presumably been used for the first time. 

What is Mail-Art? It is a complex matter to define the term Mail-Art, because it is used with more than one meaning. It refers to a multilateral art form. But it is necessary to know the meaning of the mail art structure to understand further denotations. 
 

A. The structure of M-A includes a new circulation of art. This international network of hundreds of artists does not distribute their works via official galleries, but by post. The M-A structure is chiefly based on the international postal service. Chiefly, because M-A does not necessarily depend on the postal service, e.g. One can send his mail via carrier-pigeons. But the strong administrative postal system with its international agreements (W.P.U.) is of course the most capable service. It unlocks most remote administrative places in the world. 
There is more than one reason why this alternative M-A system started circulating: displeasure with the art policy and the leading galleries, the need to broaden the artistic function of the artist, taking part in international projects, publications and exhibitions without a jury and without making too many concessions. Unfortunately one might blame the new system for favouring the happy few because one has to have the mailing-list at one's disposal to contact its members. 

This may be the way to protect the network against corruption (See M-A show). The whole is more than its parts! The M-A network does not exist. There are different small circuits. Every mailing list comprises a circuit. When someone is talking about the M-A network, he is talking about all those circuits together. The most lonely circuit is the one-man circuit: someone who sends his mail art to himself, as I sometimes do. 
 

B. The term "Mail-Art" and its relation to the alternative structure Posted Art is undoubtedly Mail(ed) Art but not necessarily Mail-Art! When freedom is a basic principle, it is not easy to indicate any limits. Therefore it is no use to give strict standards to judge wether something might be false or real M-A. Whether a work can be classified under the heading M-A does not only depend on its esthetic qualities, but also - or especially - on the informative, communicative and cultural intentions included in the mailing of the work itself. One may doubt for instance, whether those people who only use the network as a means of publicity consider their mailed work as Mail-Art. But the purpose given to a specific work is not always obvious. 
Communication by the postal method is therefore a complex matter. The lack of an exact definition of M-A stresses its ambiguous situation: both its strength and its weekness, its strength because of the enormous freedom only limited by the medium post or mailing (in the widest meaning of the word), its weakness because of the impossibility to identify a work as M-A. It may therefore be significant to outline a possible - temporarily - classification of M-A. 
 

C. Classification of Mail-Art 

1. Mail-Art Network See Above 

2. Mail-Art Objects
The material used in M-A is not the most important thing. Communication is the main point (being realized by language, signs, materials, ideas, symbols,...). Almost every object can be medium - vehicle - of communication and be sent by post, the latter being a trans-medium. 
A few examples (besides further-mentioned objects): letters, envelopes, scents, drawings, printed matter, photographs, films, slides, microfilm-counters, notes, stickers, labels, coins, badges, posters, etc. All mail artists use (some of) these objects for their communication. 
 

3. M-A Postcards
Can be unique or multiple postcards designed (created) by the M-Artist, e.g. postcard-size collages. Political activities may be stressed (See B. Jesch, Klaus and Rolf Staeck) or personally impressions, conceptual experiences, etc. (E.g. P. Ciani, D. Ciullini, G. Martina, R. (Wolf) Rehfeldt, U. Gîbel, T. Ulrichs, K. Groh, J. Olbrich, E. Walsh, Skooter). 

4. M-A Paper
The manufacture of art paper (handmade a.o.) for notepaper, books, envelopes,... E.g. by Tane and Crackerjack Kid (Chuck Welch). (See 8) 

5. M-A Stamps
Since the beginning of the fifties stamp art has circulated on the scene of artistic action. First it took up a special position, but gradually it has become a M-A activity. One should not confuse art stamps or treated postage stamps with the official postal stamps.
W. Kotte divides art stamps as follows: 

a. Postal Paintings
These are unica (opposed to multiples), and are a kind of miniature paintings, e.g. Joe Smith, Donald Evans, Dana Atchley. 

b. Socially Engaged Stamps
The term goes without saying, e.g. W. Farley, H. Savage, L. Spiegelman, R. Avery, E-A Vigo. 

c. Fluxus and Neo Dadastamps
The stress of these lies on the communicative and conceptual aspect, e.g. K. Friedman, R. Watts, V. Baroni, E.F. Higgins III, D. Boyd, J.W. Felter. 

d. Fictitious Stamps
Are alternative, pseudo or plagiarized stamps of the official postage stamps, e.g. Yves Klein and Allen Jones. 

e. Ego Stamps
Self-glorification and self-relativity are used interchangeable. E.g. G.A. Cavellini, P. Below, C. Pittore, L.T. Chew, E.F. Higgins III, E. Tot, B. Porter, A. de Araujo. 

f. The Largest Group
This refers to stamps on which all previous types (a -->e) are intermingled, possibly provided with other elements, e.g. A. Igloo, D. Drummond-Milne, A. Fallico, R. Maggi, Dogfish, B. Talpo, S. Helmes. 

6. (Rubber) Stamp Art
The design of rubber stamp and/or use and/or recycle of (official) rubber stamps. A combination of (5) and (6) is the rubber stamp in the shape of a postage stamp. Mail artists use rubber stamps and seals applied to different objects or in edited magazines, e.g. Stampedition "Ruimte Z"; Stamp-Art Magazine (Abracadada - W.Gaglione - Dadaland); Stampola (G. Serpa); Rubberstampmadness (J.K. Miller and J. Thompson). 
Such stamp-magazines are often arranged as follows. Every contributing artist sends a 100 or 400 (depending on the edition) Ò identical self-stamped copies to the respective editor(s). Next the latter composes the numbers; that makes a 100 or 400 numbers. The number of pages depending on the number of contributors. The same procedure is sometimes used for other M-A magazines. E.g. Arte Postale!, Bambu, Care, Rubberstamp artists are: G. Brett, J. Van Geluwe, Ko de Jonge, R. Joseph, P. van Dijk, B. Olbrich. 

7. Copy Art
Photo-copy art or art without an original. An important part of it is xerography or xerox mail art. Copy art is an instant art form and provides a quick method to get multiples, coloured as well as black and white, but also the potential of copy art cards, enlargements, reductions, degenerations, body art, copy motions,... Some copy art magazines: Elektrographics, I.S.C.A., etc. Artists: e.g. B. Gaglione, B. Cleveland, R. Avery, C. Burch, L. Levine, G. Lloyd, L.F. Dutch, S. Luigetti, A. Banana, L. Odes Neaderland, C. Stetser, E. Morandi. 

8. Artists'Books
Books made by artists. The book is used as a medium to express oneself, like the canvas for the painter. Bookworks = book objects (the book as an art object), sculptural books, hole books, accordion books, transparent books, braided books, chapbooks (folk books), notebooks, flipbooks, sketchbooks, copy art books, recycling of old books, performance books, concrete books, photograph albums, shade books, marbled books,... 
A multiplicity of techniques exists: (one-of-a-kind and multiple editions) handmade books (scrolled bookworks, (leather) bindings, rubber stamp books, folded bookforms,...); printed books (self-publishing, prototypes, small editions, small presses,...) microfiche publications; xerox; photographs; lithography books; etc. Pages made of felt, glass, clay, steel, vinyl, leather, handmade paper,... 

The sending of these artists' books has presumably contributed to the development of the Mail-Art network. E.g. G. Ruch, Carl Andre, N. Frangione, B. Danon, M. Bentivoglio, H. Gajewski, R. Huegli, G.A.C., H. Huisman, S. Lewitt, A. Heibel with the group KLAB, SAAB (Swedish Archive of Artists's books - L. Eriksson). Lectures on artists' books: E.g. J. Hoffberg. 

9. Graffiti M-A
Graffiti M-A is a contradiction, when we use the term graffiti in the meaning of the art of wall scrawling, city art or mural communication. Graffiti M-A are photographs of graffity, scrawls on paper, postcards, letters, envelopes,... and mailed! Graffiti M-A is studio work. 
Some Graffiti groups are: National Graffiti Artists (founded by J. Pelsinger); Soul Artists; U.G.W. (United Graffiti Writers); Fabulous 5; etc. Writers: Metallic Avau, Henk Fakkeldij, Ben, T. Ulrichs, M. Wauthoz,... Graffiti Magazine: Aerosol (Metallic Avau - V. Wynants). 

10. M-A and Semi M-A Magazines
There are lots of different kinds. They may be edited by an artist. Some newsletters may be considered as real M-A magazines - chiefly meant to be informative. Like Umbrella (J.A. Hoffberg - U.S.A.). Arte Postale! is totally different and somehow related to Undergroundmagazines (see 6). It is edited by V. Baroni. Also well-known is Commonpress, based on the concept of P. Petasz. Every number is edited by a different M-Artist and is about a different theme or project (See 17). Others are Sphinx (J. Juin - France); Rubber (A.V. Barneveld & C. Goulard - Holland); Care (B. Boumans - Holland); Bambu (U. Giacommuci - Italy); Casablanca (C. Bourseiller - France); The 80's (J. Kramer - Germany); Libellus (G. & A. Schraenen - Belgium); Formular Press (N. Lomholt - Denmark); Sema-Cahier (P. Franzen - Holland); Eat it up (T. Patrick - U.S.A.); Original Art Magazine (G. Bini & L. Grimaldi - Italy); Collective Farm (Gerlovins - U.S.A.); Xeropost (S. Polsky - U.S.A.); K.S.-Magazine (Jupitter-Larsen - U.S.A.); Art/Life (J. Cardella & P. Fish - U.S.A.); Correspondence Life (R. Howard - U.S.A.). 

11. Poetry M-A - Literature M-A
M-A is not restricted to the field of plastic arts. This form of M-A mainly differs from traditional (visual) poetry and literature by the way of distribution. E.g. J. Blaine, G. Criel, E. Minarelli, R. Kostelanetz, R. Summers, P. Simoni, D. Daligand, A. Partum, etc. 
Magazines: e.g. Fetiche Journal (W. Gaspari); Dismisura (G. Fontana); Anterem (F. Ermini); Verticalismo (S. Commercio); Theatre du Silence (G. Guerini). 

12. Audio- and Video Mail-Art
See 11. Audio- and Video-Art play an important part in M-A, e.g. related to audio concepts, sound poetry, poetry, audio drama, performances. Original video- and audio cassettes, singles, etc. they are all distributed by post. Audio M-A includes personal (sound cassettes) as well as collective cassettes or artists' records. For audio M-A projects individual sendings are put on one cassette multiplied and distributed. E.g. Trax in Italy and VEC Audio Exchange in Holland, Italy, Germany, U.S.A. 

13. M-A (Mail Order) Book Shops
Mostly specialised in artists' books (See 8), e.g. Printed Matter (U.S.A.); Other Books and So On (Holland); Art-Metropole (Canada); etc. 

14. M-A Archives and Mailing Lists
A lot of M-Artists have a M-A archive and a mailing list. This is the result of their correspondence with other artists or of the realization of a M-A show, a M-A project or a M-A publication. In a M-A archive Mail-Art means: sorting out, classifying, systematizing,...Mail-Art is administration! 
E.g. Jean Brown Archive (U.S.A.); Contart Bureau (Germany); Artpool (Hungary); CDO (Italy); Studio 79 (Italy); 42.292-The Administration Centre (Belgium); etc. 

15. M-A Lectures - Meetings - Conferences
Reflections about the essence and meanings of M-A, contemplations about the abuses in the network etc. E.g. L. Spiegelman, R. Crozier, U. Carrion, V. Baroni, Tane, etc. The first international M-A conference has been announced in the Image Resource Center in Cleveland (Ohio) from 1st to 10 april 1983 (Org. Harley). 

16. M-A Performances
Performance art with relation to M-A projects. E.g. MIT, Lomholt, Winter, (Aeropus) G. Schraenen, xeroperformances by P. Brusky, etc. 

17. M-A Project
This can be simple theme (e.g. Administration) or a complex one (e.g. Mutual Illumination) for a M-A show or a M-A publication. 
A M-A project is mostly a collective project (e.g. the W.A.A. Atlas-project with 459 participants from 46 different countries - G. Bleus). 

But the project may also be an individual one, e.g. Scents in the mail or Indirect Correspondence (42.292); by means of a non-existing address one sends a letter - or another postal package - to a person "X" with "X" mentioned as the sender. No direct cooperation of the other artist is needed - only the help of a few postmen and employees. 

It is almost impossible to get a cassette, magazine or catalogue of a M-A project unless one has taken part in it. This might be a problem for those who only want to have the material because they are interested in it. But on the other hand they can have the thrilling experience of postal contact with a lot of people. 

18. M-A shows
Exhibitions of M-A objects, postcards, stamps, announcements, ideas, etc., whether or not connected with a certain theme or project. Since some art-collectors or art-dealers try to take advantage of it, the organization of a show must come up to certain conditions, e.g. no jury, no financial contribution (no fees), no return of entries. Every contribution is exhibited and a catalogue and/or list of the participants is sent to every contributing artist. When an invitation to a M-A show does not come up to these minimal conditions, the artists do not enter into it or (theory!) they even summon to boycot the show. The practical problem: what to do with the invitations that come up to the conditions and never fulfil them?! (See 15) 
Maybe this classification has overshot its mark and has caused more confusion. Here you only find an enumeration of a few frequently used methods, terms or media in M-A. 

D. Conclusion
I have carefully avoided to give an absolute definition of the term Mail-Art in order to give it a chance to develop itself. 
Anyway, here is an administrative definition of M-A: 

Mail-Art is a postal wedding of M-A objects, M-A postcards, M-A stamps, rubber-stamp art, copy art, M-A paper, artists' books, M-A magazines, M-A catalogues, poetry M-A, literature M-A, audio- and video M-A, M-A book shops, M-A archives, mailing lists, M-A invitations, M-A lectures, meetings and conferences, graffiti M-A, M-A performances, M-A projects, M-A themes, M-A shows, M-Artists...and the M-A network. 

Though already mentioned (in A) it might be useful to repeat that M-A cannot be limited to the official postal service. Therefore Marshal MacLuhan's phrase The Medium is the Message might be misunderstood. Letters in bottles, attached to gasballoons or space craft destined for other planets; writing in the air with exhaust fumes of planes; transmission of messages between African tribes by tomtom or telegraphy - these are all different kinds of correspondence used in specified ways. 

The specific use of these media is presumably defined by the way they are applied. This is what gives Mail-Art its own character. 

Also typical for M-A is the easy way to cross borders without difficulty (if the official postal rules are respected and the letter or package does not look or smell dangerous). Criticism is imported and exported, however dictatorial the social system may be. That is how social criticism can develop itself within M-A. Moreover, a dialogue can be started between the followers of the most divergent political views. M-A is not a red, black or blue ideology. It is an international exchange of art, ideas and friendship, a human instrument of communication. But it is no use to romanticize the M-A movement; the response one gets from others is proportionate to the energy and the time one has spent on one's own sending. 

Finally, in order to keep a basis for honest barter in ideas and projects, it is very important to exclude anyone who wants to exploit the Mail-Art system. So the movement may go on for years and years. Keep on mailing! 

P.S. This text has already been published in Dutch as the accompagnying prospectus of the M-A show in the Cultural Centre De Warande in Turnhout (Belgium) at the end of 1981. It is an introduction (therefore incomplete) to Mail-Art. My apologies to: K. Baik, S. Cho, W. Darnell, G. Deisler, S. Durland, John Evans, K. Kato, D. Maillet, G. Marx, P. Munoz, R. Parmova, M. Spaturu, J. Supek, A. Yada and so many others for not mentioning all the names... 

--------------------------------------------------------------------------------
The Administration Centre - 42.292 / mail-art archive / Guy Bleus
P.O.Box 43/3830 Wellen/Belgium
Phone & fax : (+)32-12-74.14.15 (night and day)
E-mail address : gb@pophost.eunet.be